درحال بارگذاری ...

سید کامران باقری

مشاور مدیریت نوآوری و مدیریت مالکیت فکری

دکتر سید کامران باقری از مشاوران و مدرسان سرشناس مدیریت نوآوری و مالکیت فکری و عضو هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری ایران است. دکتر باقری دارای مدرک دکترای مدیریت نوآوری از دانشگاه سانتانا ایتالیا و کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری از دانشگاه تورین ایتالیا است.

-وی علاوه بر ارائه مشاوره مدیریت نوآوری به شرکت‌ها و سازمان‌های پیشرو کشور، استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و همچنین پژوهشگر مدعو دانشگاه سانتاآنا ایتالیا است. انتشار و ارائه بیش از 70 مقاله علمی در ژورنال‌ها و کنفرانس‌های داخلی و بین المللی و همچنین تالیف و ترجمه 9 کتاب در زمینه مدیریت نوآوری و مالکیت فکری از جمله سوابق علمی ایشان است. دکتر باقری داور ژورنال‌های معتبر بین‌المللی از جمله California Management Review در زمینه مدیریت نوآوری و مالکیت فکری است. تحلیل‌های وی در حوزه نوآوری ایرانی در روزنامه‌های دنیای اقتصاد و شرق منتشر می‌شود.

-دکتر باقری بنیان‌گذار و مدیر وبگاه تخصصی هم‌آفرینی در حوزه مدیریت نوآوری و مالکیت فکری است. وی با سخنرانی و تدریس در بیش از 300 سمینار، کنفرانس و کارگاه آموزشی در حوزه مدیریت نوآوری و مالکیت فکری، از چهره‌های اثرگذار در ترویج مدیریت نوآوری در صنعت ایران بوده است.

  • مدیریت نوآوری چیست و چرا مهم است؟

  • اکثرا به نوآوری به عنوان موضوعی مقطعی و موردی نگاه می شود. اما مدیریت نوآوری یک فرآیند تکرار شونده و نظام مند است و در آن مدام ایده های جدیدی در حوزه های مرتبط با کسب و کار و استراتژی مطرح می شود، سپس طی یک فرآیند مناسب غربال می شوند. و از تمام منابع درون و برون سازمانی استفاده می شود تا بتواند برای سازمان تغییرات ارزش افزوده ایجاد کند. جزییات بیشتر درباره مدیریت نوآوری را در ویدئو مشاهده کنید.

  • به دنبال کدام نوع نوآوری باشیم؟ فشار دانش یا کشش تقاضا؟

  • قاعدتا در هر شرکتی از هر دو نوع نوآوری ها باید داشته باشیم و کسب و کاری اگر نوآور و چابک باشد، در هر دوسو باید فرصت ها را شکار کند و به آن به موقع بپردازد. اما اگر شرکتی به سمت دانشی گرایش بیشتری دارد بهتر است که به منابع فشار تکنولوژی و دانشی بیشتر اهمیت دهد. و اگر برعکس شرکتی به بازار نزدیک تر باشد و برند و فروش خوبی داشته باشد، قاعدتا نگاه به خواسته بازار برایش بهتر است و اگر سازکارهای لازم را داشته باشد می تواند به خوبی فرصت را کشف کند. اما در هر صورت هر دو نوع نباید از دیگر حوزه ها غافل شوند.

  • در چه صنایع و چه شرکتهایی می توان دست به نوآوری زد؟

  • هم اکنون نوآوری جز عوامل ضروری موفقیت شده است و به گونه ای است که بدون آن نمی توان کسب و کار خوبی را داشت. از این رو برای هر کسب و کاری اعم از سنتی و یا های تک و پیچیده بسیار لازم است و در هر بخش و سطحی قابل پیاده سازی است. بنابراین همه شرکت های می توانند نوآوری کنند و باید نوآوری کنند.

  • نوآوری باز چیست و چرا مهم است؟

  • هم اکنون گسترده نوآوری بسیار وسیع شده و زمینه های مختلفی را دربرمیگیرد. یکی از الگوهای نوآوری، الگوی نوآوری باز است که هم اکنون در اکثر جاها کاربرد دارد. نوآوری باز چه به شرکت ها بزرگ و چه به شرکت های کوچک کمک می کند تا با صرف هزینه و زمان کمتر، و انعطاف پذیری بیشتر و محدودیت های کسب و کار حذف کند.

  • ایده های نوآوری از چه منابعی قابل دریافت است؟

  • ایده ها برای تغییر سازمان و تبدیل به ارزش سازمان بسیار متنوع است. ایده های نوآوری از منابع مختلفی می تواند باشد که قابل آموزش به شرکت هاست تا بتوانند سازکارهای سازمانی لازم را داشته باشند. دوره های آموزشی نیز در این باره وجود دارد. به عنوان مثال کمپ شکار فرصت های نوآورانه علاوه بر آموزش، این فرصت ها را تمرین می کند.

  • نوآوری در سازمان چگونه شروع می شود؟

  • برای اینکه شرکتی نوآور باشد، مدیران ارشد سازمان باید در این باره باید مصصم باشند و تصمیم جدی بگیرند و بدون آن، حرکت نظام مند در این مسیر، به درستی امکان پذیر نیست. در این باره باید توجه داشت که نوآوری یک فرآیند سازمانی جدیدی نیست که در کنار سایر فرآیندها قرار گیرد. نوآوری یک نوع نگاه جدید به کسب و کار و یک فرهنگ است و دیدگاه در سطح مدیریت ارشد باید همدلی و همنوایی ایجاد شود. برای اطلاعات بیشتر به ویدئو مراجعه کنید.

  • دارائی فکری به چه مواردی گفته می شود و چه اهمیتی دارند؟

  • دارائی های نامشهودی که در مقابل دارائی های فیزیکی قرار می گیرند. یعنی مواردی غیر از زمین، پول نقد، ماشین آلات، تجهیزات و ... . در سال های اخیر این دارائی های فکری اهمیت ویژه ای یافته و شاید بیش از 80 درصد ارزش بازارشان از این دارائی ها نشات گرفته باشد. لذا در سازمان ها این مورد باید جدی گرفته شود. جزییات بیشتر در این باره در این ویدئو آمده است.

  • آیا می توان در ایران به دنبال نوآوری بود؟

  • با اینکه دید خوبی نسبت به نوآوری در ایران وجود ندارد و اغلب تصور می کنند که این یک مفهوم خارجی است و از طرف دیگر نیز بسترهای مناسب در این باره فراهم نیست اما ما سابقه طولانی در این مورد داریم و نوآوری در هر شرکتی می تواند اتفاق بیافتد. ما هم اکنون نیز شرکت های خوبی داریم که با نوآوری براحتی بین خود و رقبا تفاوت ایجاد و فاصله خود را از دیگران زیاد می کنند. بنابراین نوآوری در ایران شدنی است.

  • آیا نوآوری در ایران شدنی است یا خیر؟

  • این تصور که نوآوری در ایران وجود ندارد به دلایل مختلف شکل گرفته است اما وقتی به عقب و به تاریخ برمیگردیم، سابقه چندین هزار ساله نوآوری را داریم و نمونه های مختلفی از نوآوری های ایرانیان از جمله قنات و فرش های دست بافت و ... را مشاهده می کنیم. اما بعد از حدود صدسال، اتکای فراوان به نفت، از نوآوری فاصله گرفتیم و به سمت خرید نوآوری پیش رفتیم و این مسئله هم اکنون به نوعی تبدیل به یک فرهنگ شده است. این روند باید تغییر کند و پتانسیل های آن نیز وجود دارد. صحبت های جناب باقری در باب این موضوع را در ویدئو ببینید.

  • نوآوری چه انواعی دارد؟

  • یکی از معمول ترین نوآوری که در ابتدا به ذهن متبادر می شود، نوآوری در محصول است. اما نوآوری در بخش های دیگر نیز می تواند بلکم ارزشمندتر باشد. نوآوری می تواند در فرآیندهای انجام کار در شرکت، مثل نوآوری در امور مالی، بازاریابی و فروش، تامین و حتی در فرآیندهای تصمیم گیری و استراتژی باشد و همچنین نوآوری در خدمات که بحث بسیار مهمی در دنیای امروز است. نوآوری در مدل کسب و کار نیز وجود دارد که با اهمیت است و می تواند فضای درآمدی جدیدی را در شرکت ایجاد کند. توضیحات تفضیلی تر در این باره را در ویدئو از زبان جناب باقری ببینید.

  • نوآوری چیه؟

  • هرکس تعریف خاصی از نوآوری دارد و تعابیر مختلفی از آن می شود. اما در ساده ترین فرم نوآوری را یعنی خلق ارزش از تغییر به عبارتی خلق ارزش از طریق انجام کاری که تاکنون انجام نشده است. در کسب و کارهای تجاری تعبیر این ارزش جنبه کسب درآمدی و سودآوری بیشتر، دارد.

متاسفانه هیچ محتوای مرتبط وجود ندارد.

متاسفانه هیچ محتوای مرتبط وجود ندارد.

متاسفانه هیچ محتوای مرتبط وجود ندارد.

متاسفانه هیچ محتوای مرتبط وجود ندارد.

متاسفانه هیچ محتوای مرتبط وجود ندارد.