15 ویژگی شخصیتی مشاوران بزرگ

چه ویژگیهایی مشاور خوب را از مشاور بد یا به عبارتی بهتر، مشاور عالی را از سایرین متمایز می کند. در این مقاله به 15 مورد از این ویژگیها پرداخته می شود.

 

هیچ قاعده و روش سریعی برای مشاور شدن وجود ندارد. با این حال ویژگی‌های شخصیتی خاصی هست که خوب را از عالی جدا می‌کند. بعضی از این ویژگی‌ها به‌صورت ذاتی وجود دارند؛ اما لازم است روی برخی از ویژگی‌ها کار شود.

 1. معلم بودن

شما صرفاً به کار خود نمی‌پردازید، معلم بودن بخشی از کار شماست. داشتن کسب‌وکار خوب، دستورالعملی مخفی نیست و شما می‌توانید آن را با مشتریانتان به اشتراک بگذارید.

2. ایجاد اعتماد

راه‌حل‌ها، رویکردها و تغییراتی که می‌خواهید برای کسب‌وکارهای مختلف به ارمغان بیاورید ممکن است برای همه اعضای آن شرکت آسان نباشند، بنابراین ایجاد حس اعتماد به شما بستگی دارد. برای ایجاد حس اعتماد باید این اطمینان را ایجاد کنید که بهترین دلایل برای انجام کارها وجود دارد.

3. اعتماد به‌نفس

بعضی از مردم ممکن است شما را دوست نداشته باشند و برخی ممکن است به آنچه شما انجام می‌دهید، اعتقاد نداشته باشند. ولی شما باید به ایده و توانایی‌های خود اعتماد داشته باشید. بااین‌حال، اهمیت فروتنی را فراموش نکنید و از کسانی که بهتر از شما کسب‌وکار را می‌شناسند، مشاوره بگیرید.

4. شفاف و روراست بودن

در دنیای کسب‌وکار آسمان همیشه صاف نیست. گاهی مردم از شما برای بهبود کارشان تشکر می‌کنند. بااین‌حال، هیچ‌کس از شما به دلیل شفاف نبودن و عدم راستی تشکر نمی‌کند؛ بنابراین مهم است که تعادل را، به‌ویژه هنگامی‌که اخبار بد پشت سر هم رخ می‌دهند رعایت کنید.

5. درک عمیق از کسب وکار

شما باید تجربه کرده، ارتباط برقرار کنید و هرگز یادگیری را متوقف نکنید. مردم به دانش شما وابسته هستند، بنابراین شما همیشه در قبال تحقیقات و روندهای در حال ظهور یک‌قدم جلوتر از دیگران هستید.

6. مهارت‌های قابل‌انتقال و قابل تطبیق

شما می‌توانید هر کسب‌وکاری را که به شما نیاز دارد، یاری دهید. شما دستورالعملی از روش‌های پیشین ندارید، اما نبوغ دارید،  منعطف هستید و با هر موقعیتی سازگار خواهید بود.

7. توانمند بودن در تئوری و عمل

شما می‌دانید که فقط به خاطر اینکه چیزی را در جایی خوانده‌اید، به این معنی نیست که در واقعیت هم کار کند. شما تئوری‌ها را می‌آزمایید و نتایج را خودتان به دست می‌آورید.

8. افکار درست و سریع در لحظات سخت

هیچ‌چیز شما را دلسرد نمی‌کند و شما آماده هستید که بتوانید در هر لحظه، شهود و تجارب عمیق گذشته را فرابخوانید که پشتوانه آن، دانش عمیق شما از صنعت است.

9. خوب بودن در زمینه های مختلف

شما مشاور هستید؛ علاوه بر این، شما واحد بازاریابی، منابع انسانی و روابط عمومی خود را دارید. اگر به یک فعالیت تجاری بخصوص زمانی که دچار مشکل هست، کمک کنید، می‌توانید خود را یک مشاور خوب در نظر بگیرید. 

10. کار تیمی

شما می‌دانید که چگونه با هر کس ارتباط برقرار کنید و ترسی از این ندارید که برای برقراری ارتباط خوب با دیگران، از تخت پادشاهی پایین آمده و خود را در سطح افراد مختلف قرار دهید تا با آنها ارتباط برقرار کنید.

11. مربی بودن 

درست است که شما به یک کسب وکار فراخوانده می شوید تا به آنها کمک کنید، اما باید توجه داشته باشید که شما مربی هستید نه یک بازیکن فوق ستاره. یک مشاور هست تا بقیه را در راستای رسیدن به یک هدف، راهنمایی کند، نه اینکه جای او را بگیرد. باید مانند یک مربی رفتار کنید.

12. حل کننده مشکلات

یک مشاور خوب، چالشها را بسیار دوست دارد و تلاش می کند تا در برابر آنها، بهترین عملکرد را داشته باشد. بایستی تحلیل‌گر، شنونده خوب و دارای قدرت قضاوت صحیح باشید. شما بایستی یادگرفته باشید که پاسخهایی برای هر تعداد مشکل، ارائه دهید.

13. شنونده خوب

یک مشاور عالی به مشتریان خود گوش می‌دهد تا به‌طور کامل مشکلات و اهدافشان را درک کند. صرفا نباید گوش دهید، باید بشنوید و آن را تجزیه و تحلیل نمایید. نباید فرضی برای خود ایجاد نمایید و باید همیشه آماده سؤال پرسیدن باشید.

14. ساده صحبت کردن

برخی از صاحبان کسب‌وکار نکات مالی را درک نمی‌کنند و بعضی از آن‌ها نمی‌توانند تکنولوژی را درک کنند. شما قادر خواهید بود تا ایده‌های پیچیده‌ای را به صورتی ارائه دهید که برای هرکسی قابل‌فهم باشد.

15. اخلاق کاری قوی 

شما هرگز زمانی که در اختیارتان است را هدر نخواهید داد. به تعهد بی‌قیدوشرط خود برای کمک به یک کسب‌وکار در لحظات بحرانی ای که با آن مواجه است، پایبند بمانید.

 

منبع:

https://www.moo.com/us/ideas/15-personality-traits-of-great-consultants.html

 

 

بلاگ مشاوره حوزه های کسب و کار خبرگان کارآفرینی

0 نظر