بازاریابی شبکه ای

سیستم های بازاریابی شبکه ای چیست؟ چه عواملی بازاریابی شبکه ای را از شرکت های هرمی متمایز می کند؟ ترویج این صنعت به صلاح کشور هست یا نه؟

کارآفرین ناب: به عنوان یکی از اساتید و کارشناسان حوزه بازاریابی نظرتان راجع به سیستم های بازاریابی شبکه ای چیست؟

انسان ها و جوامع توسعه یافته از زیرکی خاصی برخوردار هستند آنها همواره سعی می کنند تا مسیری که دیگران رفته اند را دوباره نروند و به جای این کار ادامه مسیر آنها را طی کنند یعنی تا جایی که دیگران رفته اند اگر به نتیجه رسیده اند که آنها مسیر را بهبود می بخشند و سریعتر حرکت می کنند و اگر به نتیجه نرسیده اند که مسیر را اصلاح می کنند و به نتیجه می رسانند .اگر می خواهیم به دور از تعصب و جانب داری با موضوع بازاریابی شبکه ای برخورد کنیم باید بپذیریم که در بسیاری از کشورها امروز موثرترین روش فروش ، روش بازاریابی شبکه ای است و آن کشورها در تجارت ، فروش و صادرات بسیار موفق تر هستند پس باید از موفقیت آنها درس بگیریم و  روش بازاریابی شبکه ای را در جامعه خود با توجه به فرهنگ و باور کشورمان به روز کنیم و آنطور که شایسته ما و فرهنگ ما است از آن استفاده کنیم و بهره ببریم تا از دنیا عقب نمانیم و در آینده انگشت ندامت نگزیم که چرا از این قافله جا مانده ایم .

کارآفرین ناب: به نظر شما چه عواملی بازاریابی شبکه ای را از شرکت های هرمی متمایز می کند؟ لطفاً به چند نکته اشاره کنید.

به نظر من گره زدن بازاریابی شبکه ای به بازاریابی هرمی سیاستی بود که برخی افراد برای اینکه بازاریابی شبکه ای نتواند گسترش یابد پیش گرفتند و برای مانع تراشی سعی کردند بازاریابی شبکه ای را همان شرکت های هرمی معرفی کنند، در صورتی که تفاوت بسیار فاحشی بین بازاریابی شبکه ای و فعالیت شرکت های هرمی وجود دارد . در می باشد . بازایابی شبکه ای خوشبختانه قوانین مدونی دارد که توسط دولت ما تایید شده است و شرکت هایی که ثبت شده اند با اساسنامه مشخص وارد این فعالیت شده اند بنابراین فعالیتی که در چارچوب قانون پیش می رود و فعالیتی که به قصد خدمت و مبادله کالا انجام می شود اصلا نباید با فعالیت های دیگر که غیر قانونی بوده اند و در این عرصه موفق هم نبوده اند مقایسه شوند که شاید همین مقایسه و پرسیدن اینگونه سوالات باعث شود که بسیاری از افراد وارد این حوزه نشوند پس حتی بررسی مقایسه ای بین این دو نوع فعالیت به نظر من می تواند شبهه برانگیز باشد و می تواند طرد کننده برخی افراد توانمند و مقید باشد.

کارآفرین ناب: با توجه به ذهنیتی که اکنون در جامعه در رابطه با فعالیت های شرکت های شبکه ای وجود دارد به نظر شما دولت و رسانه ها چه نقش موثری می توانند در ترویج این صنعت داشته باشند، اصلاً شما ترویج این صنعت را به صلاح کشور می دانیدیا نه؟

اجازه بدهید به یک واقعیتی اقرار کنیم که ما بسیار محافظه کار هستیم مخصوصا زمان مواجهه با هر پدیده جدیدی سعی می کنیم ابتدا گوشه ای بنشینیم، رصد کنیم و بعد محتاطانه به آن ورود پیدا کنیم . حوزه کسب و کار ، حوزه ریسک ، شهامت ، شجاعت و به استقبال نوآوری رفتن است . ذهنیتی که در جامعه در مورد فعالیت شرکت های شبکه ای به وجود آمده توسط  تعدادی افراد خاص شکل گرفته است که گسترش ، توسعه و ترویج بازاریابی شبکه ای می توانست به ضرر آنها باشد و برای اینکه با این پدیده نو ، پویا  و جهانی بتوانند مقابله کنند اولین حرکتشان برچسب زدن به این نوع فعالیت بود و به تبع آن رسانه ها و دولت هم در لاک احتیاط و مراقبت فرو رفتند.اگر این فعالیت به عنوان یک علم و به عنوان یک دانش جهانی مورد واکاوی و تحقیق قرار بگیرد و دانشجویان و اساتید دانشگاه با جرات به این حوزه در آموزش و ترویج این فعالیت بپردازند شک نکنیم که رسانه ها هم دلگرم خواهند شد و می دانند که پشتشان به کرسی های دانشگاه ها گرم است ولی واقعیت این است که حتی کارشناسان بزرگ بازاریابی هم گااهی اوقات جانب احتیاط را رعایت می کنند و  کمی دورتر می ایستند . فکر می کنم باز هم باید نسل جوان ما حماسه بیافرینند و با شهامت به این عرصه وارد شوند و انقلابی را در عرصه فروش ، بازاریابی و کسب و کار به وجود آورند همانطور که ما انقلاب خودمان را مدیون شهامت و رشادت جوانان جسور ، خود باور و معتقد هستیم ، عرصه های علمی ، جدید و جهانی  را نیز با نیرو و تفکر این قشر درنوردیم.

کارآفرین ناب: با توجه به مدت ۳ سال قانونی شدن بازاریابی شبکه ای در ایران، عملکرد این چند شرکت دارای مجوز را چطور ارزیابی می کنید؟ در نقد عملکرد این شرکت ها اگر موردی وجود دارد، بگویید.

عملکرد این شرکتها طی این سه آنطور که باید چشمگیر نبوده است، شاید دلایلی که در بالا ذکر شد قسمتی از دلایل ضعف عملکرد آنها باشد و از همه مهمتر به نظر من این شرکت های ثبت شده که تعدادشان شاید به اندازه تعداد انگشتان دست باشد خودشان نتوانسته اند در بین خودشان به صورت شبکه ای عمل کنند یعنی همان نسخه ای که برای دیگران تجویز می کنند خودشان نتوانسته اند به آن عمل کنند یعنی اتحاد ، وحدت و رویه مشترک بین آنها وجود ندارد حتی در برخی موارد برای رقابت با همدیگر تلاش کرده اند رقیب را تخریب کرده  یا منش خودبرتربینی نسبت به رقیب را پیش گیرند و یا اینکه خود را اصلح بدانند و فعالیت رقیب را نا سالم عنوان کنند که این از اخلاق حرفه ای به دور است، بنابراین برای اینکه به عملکرد بهتر برسند  باید مواردی که به آن ذکر شد را هرچه زودتر برطرف کنند که هم به نفع خودشان خواهد بود و هم به نفع جامعه.

کارآفرین ناب: با توجه به مسائل و مشکلاتی که اکثر شرکت های تولیدی در بحث فروش محصولات شان با آن مواجه هستند، به نظر شما بازاریابی شبکه ای می تواند راه حل مناسبی برای آن ها ارائه کند؟

شاید بسیاری از تولید کنندگان در بخش تولید با مشکل چندانی مواجه نباشند اگر چه تولید به سرمایه اولیه و مواد اولیه نیاز دارد ولی تولید کنندگان توانسته اند بر این مسائل غلبه کنند . امروز مهمترین مشکل توزیع و فروش است . بازاریابی شبکه ای خوشبختانه هم می تواند توزیع  و هم فروش را و هم خدمات پس از فروش را . مقوله هایی که در جامعه ما مغفول مانده اند .به جرات می توان گفت شرکت های تولیدی که امروز به بن بست رسیده اند اگر بازرایابی شبکه ای را به صورت علمی و  آنگونه که در دنیای امروز پیاده می شود در سیستم خود بگنجانند شک نکنید که می توانند از رقبا فاصله بسیار زیادی بگیرند و می توان گفت امروز و اکنون مناسب ترین راهکار، بازاریابی شبکه ای می باشد ولی بازاریابی شبکه ای  علمی ، استاندارد ، جهانی و اخلاقی.

کارآفرین ناب: اگر یک شرکت تولیدی تمام سیستم فروش خود را براساس بازاریابی شبکه ای پیش ببرد و از روش های دیگر فروش استفاده نکند، شما با این موضوع موافق نیستید؟

جامعه ما تشکیل شده از علایق و سلایق متفاوت ، بخشی از مردم هنوز با سیستم های سنتی معامله ، خرید و زندگی می کنند و بخش دیگر با روش های کاملا جدید و جهانی . جالب اینجاست  قشری هم وجود دارند که تلفیقی از این دو روش را پیش گرفته اند پس اگر می خواهیم جامعه هدف خود را بزرگ تر در نظر بگیریم و به مشتریان بیشتری خدمات دهیم فعلا باید از انواع روش های بازاریابی بهره ببریم و به تدریج به مشتریان شیوه سنتی بازاریابی شبکه ای را نیز معرفی کنیم و برخی خدمات را از آن روش به آن ها رائه کنیم تا آنها را با این روش آشنا کرده تا به مرور از  عادت های قبلی خود دست بردارند و به شبکه جدیدی بپیوندند.

کارآفرین ناب: به عنوان کارشناس این حوزه با این قضیه که بازاریابی شبکه ای به رشد اقتصادی مملکت کمک می کند، موافق هستید یا نه؟

هر پدیده جدید و یا تکنولوژی نو که در دهکده جهانی بروز می کند و کشورهای دیگر از آن بهره برده و نتیجه مثبت را دیده اند باید با آغوش گرم در جامعه ما نیز پذیرفته شود . بیاییم از جبهه گرفتن در مقابل پدیده های جدید خودداری کنیم . به جای طرد کردن، آرام آنها را با چشمان باز بپذیرم و بومی و ایرانی کنیم و  و مسایل فرهنگی ، ارزشها و باورهای خودمان را در آن بگنجانیم و آن را پیاده کنیم .

اگر بخواهیم مقاومت کنیم روزی می رسد که آن پدیده با فرهنگ دیگر به ما حمله ودر جامعه ما نفوذ خواهد کرد و آن روز است که افسوس می خوریم که چرا زودتر و زمانی که  نهالی بود به آن نپرداختیم که خودمان آن را جهت دهیم . پس تا غولی نشده است آن را بپذیریم ، پرورش دهیم و از آن بهره ببریم.

کارآفرین ناب: آقای دکتر نظر شما در خصوص آموزش هایی که این شرکت ها در بحث فروش و شبکه سازی دارند، چیست؟

آموزشی می تواند موثر باشد که موجب تغییر نگرش و به تبع آن تغییر رفتار در فرد و جامعه شود شاید یکی از دلایلی که هنوز رفتار مردم در مواجهه با این فعالیت ها تغییرنکرده ، این است که آموزش ها بنیادی نیستند آموزش ها موقتی و هیجانی هستند ، اگر بنیادی و بر اساس مبانی دانشگاهی باشند و از افراد خبره و متخصص در این حوزه بهره گرفته شود قطعا می توان شاهد تغییرات گسترده ای در فعالیت ها ، عملکرد و حتی بهره وری و فرهنگ سازی این نوع فعالیت ها بود . اگر آموزش اثرگذار باشد می تواند فرهنگ جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد ولی اگر هنوز فرهنگ جامعه مقاومت می کند یعنی اینکه ما باید در مواد و روش آموزشی خود تجدید نظر کنیم.

کارآفرین ناب: آقای دکتر به نظر شما عملکرد لیدرها و نتورکرها تا چه میزان در گسترش و رشد و ترویج بازاریابی شبکه ای در ایران موثر می باشد؟

بگذارید از احتیاط دست بر دارم و به دوستان ، عزیزان و جوانانی که به عنوان لیدر یا نتورکره در این مرز و بوم فعالیت دارند به طور شفاف نکاتی را بگویم که بیشتر این افراد متخصص نیستند و دارای مهارت برقراری ارتباط موثر نیستند . به عنوان نمونه با چند نفر از این عزیزان صحبتی داشتم در پاسخ به این سوال که چند ساعت آموزش در زمینه فروش ، بازاریابی ، برقراری ارتباط موثر و زبان بدن گذرانده اید با تعجب گفتند هیچ ! اینها چه ربطی به بازاریابی شبکه ای دارد ! اگر لیدر و یا نتورکر دارای مهارت فردی متمایزی نباشد پس یک شهروند معمولی استو یک شهروند معمولی نمی تواند به دیگران به دیگران چیزی را بفروشد.  در صورتی که در دهکده جهانی لیدر و یا نتورکر روی این مهارت ها به طور خاص و تخصصی کار می کند، بدون شک آنها یک زبان خارجی که عمدتا انگلیسی هست را می دانند و همه آنها در زمینه استفاده از اینترینت و تکنولوژی خبره هستند و حتما جلسه هفتگی دارند برای به روز کردن خود و تقویت مهارت های فردی خود ، پس اگر می خواهیم در حوزه کاری خود موفق باشیم باید روی خود سرمایه گذاری کنیم و آنقدر قوی شویم که دیگران تحت تاثیر افکار و شخصیت ما قرار گرفته و سپس مشتاق دریافت خدمات از ما شوند.

کارآفرین ناب: به نظرشما تعامل بین این صنعت با دانشگاه تا چه میزان در رشد بازاریابی شبکه ای تاثیرگذار است؟ در واقع جامعه دانشگاهی و مباحث آکادمیک در رشد این صنعت چه نقشی دارد؟

هر تغییری و هر انقلابی و حتی بروز و ترویج هر مد و پوششی در دنیا از دانشگاه ها شروع می شود و بعد به تدریج در جامعه منتشر می شود . بازاریابی شبکه ای هم اگر تا کنون نتواسته است آنچنان که باید و شاید  رشد و نمو کند یکی از دلایلش فاصله گرفتن آن از دانشگاه بوده است ، وقتی استاد موضوعی را به دانشجوی خود توصیه  ، توجیه ، تدریس و تایید کند شک نکنید که دانشجو پیگیر آن خواهد بود و از پذیرش آن مقاومت نخواهد کرد . عدم تعامل شرکت هایی که در حوزه بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند با اساتید دانشگاه منجر شده است که این فعالیت به دانشجویان انتقال داده نشود، چون هنوز با اساتید ارتباط مفید و موثر برقرار نشده است . تعامل هر رشته ای با دانشگاه یعنی تعامل آن حوزه با استاد و وقتی با استاد تعامل برقرار شود بدون شک این تعامل به دانشجویان انتقال داده خواهد شد . واقعیت این است که رشد این صنعت به دلیل اینکه در مراکز آکادمیک به آن پرداخته نمی شود تقریبا متوقف شده است و یا بسیار کند است . آب و نور نهال بازاریابی شبکه ای در دانشگاه ها یافت می شود و باید تعامل این صنعت با دانشگاه تقویت و به آن پرداخته شود.

 

منبع متن

دکتر علی شاه حسینی مشاور برتر توسعه کسب و کار: همین حالا مشاوره بگیرید!

بلاگ علی شاه حسینی بازاریابی و فروش تکنیک های بازاریابی نوین

0 نظر